25 mars

Har ganska nyss kommit innanför dörren för sista gången ikväll. Det var nämligen kalas hos fröken Tarja idag, och det var riiiktigt gott fika så nu är jag tok trött. Har velat om jag ska lägga mig framför tvn en stund eller om jag rent av ska krypa ner i sängen och försöka komma in i den nya boken jag läser..
...Mamma sa att jag var sjuk
heter den och den handlar om sjukdomen Munchhausen by proxy. Första meningen i bokens förord lyder " Munchhausen by proxy är förmodligen den mest komplicerade - och mest dödsbringande - formen av misshandel som är känd idag." Helt enkelt så handlar den om att en förälder ( det här fallet och i det flesta fallen Mamman) simulerar eller framkallar sjukdom hos sig själva ( eller får deras barn att tro att dom är sjuka) för att få medlidande, stöd och kontroll över andra. Det är en verklighetsbaserad bok på en tjej som heter Julie Gregory. Där hon berättar om hennes uppväxt.


OM du inte är intresserad av att höra mer om boken så kan du hoppa till en annan sida nu.

Baksidan på boken:

Från tidig barndom blev Julie regelbundet röntkad, opererad och medicinerad i en fåfäng kamp mot sjukdomar som endast fanns i hennes mors fantasi. Munchhausen by proxy (MPB) är världens hemligaste och farligaste form av barnmisshandel där vårdnadshavaren, oftast modern, uppfinner eller förorsakar sjukdomssymtom hos sitt barn för att hon själv eftersträvar läkarnas uppmärksamhet.

Mamma sa att jag var sjuk är en orginell, skrämmande, vacker och humoristisk berättelse om en familj som lever ett isolerat liv och om upprörande godtrogenhet hos befattningshavarna. Den ger också en bild av den kärlek som gör ett barn villig att offta sig själv för sin mammas lycka.



Imorgon blir det jobb, kalas igen och musikal för våran del. Daniel är med i årets musikal för 9orna så klart man ska dit och kolla på hur duktig lillebror man har :)
Tack och godnatt världen :D






Kommentarer
Med vänliga hälsningar Anonym

Aaaha.. ska försöka se om jag kan klura på det inatt.. =)

puss

2009-03-26 @ 22:30:55
URL: http://jessicanorrgard.blogg.se/

Din åsikt

Vad heter en sån skönhet?:
Kommer du hit ofta?

E-postadress: (självklart ser bara jag den)

URL/Hur kan jag hitta dig?

Vad har du på hjärtat?

Trackback